Niet sporten boven de 15 mmol

Kent u dit advies? Over het algemeen daalt uw bloedglucosewaarde door beweging. Is uw bloedsuiker hoog, dan lijkt het voor de hand te liggen om extra te bewegen. Maar, dat is alleen verstandig als u zeker weet dat u nog voldoende actieve insuline in uw lichaam heeft. Een stukje uitleg over sporten met een hoge bloedsuiker. Als u sport, verbruikt u energie. Energie die het lichaam haalt uit de brandstof (koolhydraten en vetten) in onze voeding. Hoe groter de inspanning, hoe hoger het brandstofverbruik in de spieren en des te groter de behoefte aan glucose. Dus: als u sport of beweegt, wordt meer glucose in de cellen opgenomen, waardoor de glucose in uw bloed daalt.

Jongen speelt buiten met waterpistool
Actieve insuline

Weet u zeker dat u voldoende actieve insuline in uw lichaam heeft, dan kunt u door sport een hoge bloedglucosewaarde doen dalen. Is dat niet zo, dan is sporten niet zonder meer verstandig. Tijdens het bewegen loopt u, indien onvoldoende actieve insuline aanwezig is, het risico dat uw bloedsuiker nog meer stijgt.

Hoe kan dat?

Als alle glucose in uw cellen is opgenomen, gaat de lever zijn reservevoorraad glucose aanspreken om de bloedglucose op peil te houden. Is er dus geen insuline meer die de cellen kan openen om glucose naar binnen te laten, en de cellen wel glucose nodig hebben, dan komt de lever in actie die nog meer glucose gaat afgeven. Omdat u geen actieve insuline in uw lichaam heeft om de cellen te openen, komt de glucose uit uw bloed niet in de cellen.

Wat gebeurt er?

Als lichaamscellen niet voldoende glucose krijgen, gaan zij over op vetverbranding. Uw bloedsuiker is hoog, de cellen gaan vet verbranden en daardoor ontstaan schadelijke zure restproducten (ketonen). Uw lichaam verzuurt en het risico op een keto-acidose is dan groot.

Hoe weet u of u voldoende actieve insuline in uw lichaam heeft?

Het is lastig om dit heel nauwkeurig te bepalen. Gaat u sporten vlak na een maaltijd? Dan kunt u de maaltijdbolus verlagen. Gaat u later sporten en neemt de werking van de actieve insuline in uw lichaam verder af, dan loopt u het risico op verzuring. Dat voelt u aan een zwaar gevoel in uw benen. U zult de glucose en/of sensorwaarden dan ook omhoog zien schieten.

Gaat u niet vlak na een bolus sporten, dan kunt u voor het sporten de basaalstand van uw pomp tijdelijk verlagen. Door sport vergroot de gevoeligheid waarmee uw lichaam op insuline reageert. Verlaag de basaalstand ongeveer 1,5 tot 2 uur van tevoren. 

Samenvattend

Om verzuring te voorkomen is het belangrijk dat er voldoende actieve insuline in uw lichaam aanwezig is. Door het verlagen van de bolus vlak voordat u gaat sporten of door het tijdelijk verlagen van de basaal stand 1,5 tot 2 uur van tevoren zal er tijdens het sporten voldoende actieve insuline in uw lichaam aanwezig zijn.

Ervaring

Hoe uw lichaam reageert op sport, is persoonsafhankelijk. Houd uw ervaringen bij, de activiteit, het aantal koolhydraten dat u genomen heeft, de bloedglucosewaarden, de basaalstand, de bolussen en spreek dit door met uw diabetesverpleegkundige. Dit geeft inzicht in de reactie van uw bloedglucosewaarden op sport, hierdoor leert u uw lichaam goed kennen.

X

Glucosesensornet.nl gebruikt cookies

Om de website goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden, gebruiken we analytische en functionele cookies. Lees meer over het cookie beleid.


Doorgaan